یخچال، سرماهو، کمانکوه

11 و 12 تیر ماه با تغییراتی که در برنامه دادیم برنامه صعود به قله آزاد کوه را از طریق وارنگرود برنامه‌ریزی کردیم. به پیشنهاد دوستی که زحمت کشید و کروکی مسیر را نیز برایمان ارسال کرد، این برنامه را هم با برنامه خط‌الراس یخچال، سرماهو،کمانکوه جایگزین کردیم. مزیت این مسیر نسبت به آزادکوه در این است که تکراری نبود و از طرفی از برکه(همان محلی که قرار بود برای صعود به آزادکوه در آنجا شب مانی کنیم) انجام می‌شد این بدین معنی است که بخش عمده‌ای از مسیر با مسیر آزادکوه یکی است و نیاز به برنامه ریزی مجدد نداشت. ساعت 10:30 صبح روز یازدهم تیر ماه 88 در قالب یک تیم نه نفره عازم وارنگرود شدیم مسیر زیبای دره و رودخانه وارنگرود را طی کرده و خود را به پناهگاه رساندیم. محیط شکاربانی فوق‌العاده زیبا بود . چشمه ها پر آب‌تر از همیشه اسب‌ها در سبزه زاران به چرا مشغول و دوستان خوش ذوق به عکاسی. بعد از استراحت راهی برکه شدیم دم غروب به برکه رسیدیم محیط هنوز پوشیده از برف بود و محل برپایی چادرها خیس و پر آب بود لذا چادرها را در محلی پایین تر و البته ناهموارتر برپا کردیم. یادم نمی‌آید قبلا" برکه را ین همه پر برف دیده باشم. هوا بسیار سرد بود و برای یک ساعت همه در کیسه ها خزیدیم اما به مرور و مخصوصا با روشن کردن چراغها برای تهیه سوپ هم چادر گرمتر شد و هم دل ما. بهزاد باز هم حق مطلب را ادا کرد و سوپ خوشمز‌ه‌ای آماده کرد. تا اینجای مسیر با مسیر صعود آزادکوه مشترک بود و البته حدود نیم ساعت دیگر نیز مسیر مشترک است. ولی بعد از اولین گردنه مسیر دست چپ روی خط‌الراس یال به سمت قله یخچال مسیر ها از هم جدا می شوند. ما این مسیر را انتخاب کردیم بعد از ساعتی صعود (این مسیر پا کوب ندارد)  با صخره‌های سرد و سخت روبرو شدیم امکان دور زدن صخره ها از سمت چپ وجو داشت منتها وجود یخچال این کار را نیز مشکل کرده بود لذا مجبور شدیم مسیر صخره‌‌ها را انتخاب کنیم تا نزدیک قله پیش رفتیم اما بدون وجود امکانات صخره نوردی ادامه این مسیر ممکن نبود لذا با تراورس به سمت چپ با قیمانده سنگ ها را دور زدیم و ساعتی بعد بر فراز قله یخچال بودیم. مسیر صعب و هیجان انگیزی بود. از انجا تا قله سرماهو مشکل خاصی ندارد بخصوص که مسیر پاکوب هم هست و از سر ماهو به کمانکو نیز همینطور اما برای برگشت ما مسیر دیگری را برگزیدیم و از جبهه شمال شرقی کمانکوه پایین آمدیم. این مسیر سرشار است از صخره‌های  عمدتا" خیس و یخچالهای خطرناک. که فرود از آن مستلزم رعایت احتیاط کامل و آگاهی به اصول سنگ نوردی و پیمایش یخ و برف می باشد. من این مسیر زیبا و سرسبز و پر هیجان را به آندسته از کوهنوردان خوش ذوقی که همه چیز را یکجا می‌خواهند توصیه می کنم.